وجود قراردادها میان دانشگاه و حوزه صنعت را دلیلی بر واقعی بودن مسائل کشور دانست و افزود: اعتبار مالی این قراردادها هم اکنون بیش از ۷۲۰۰ میلیارد تومان است و وزارت علوم برای ارزیابی دانشگاه‌ها و حرکت به سمت اثربخشی و کمک به جامعه سالانه این شاخص‌ها را رصد و منتشر می‌کند.

وی میزان قراردادهای فراوان را دلیل بر اثربخشی بیشتر دانشگاه‌ها در رفع مشکلات صنعت و جامعه عنوان و خاطرنشان کرد: این شاخص در کنار شاخص‌های دیگر آموزشی، پژوهشی و تعداد مقالات معیار خوبی برای ارزیابی دانشگاه‌هاست.

سیف در ادامه با اشاره به آمار قراردادهای دانشگاه‌ها با صنایع، تصریح کرد: هم‌اکنون حدود ۱۲ هزار قرارداد جاری با صنایع وجود دارد که رقم قابل‌توجهی است اما با وجود ۳۰ هزار هیأت علمی این میزان کافی نیست. باید به این سمت حرکت کنیم که دست‌کم، اعضای هیأت علمی در یک موضوع واقعی کشور با یکدیگر مشارکت داشته باشند.

وی ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان را ظرفیت خوبی برای بهبود وضعیت و سرمایه‌گذاری دانست و گفت: کمبود منابع یکی از دلایل کمتر پرداختن به تحقیق و توسعه بوده است که این موضوع را می‌توان با ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان برطرف کرد، مشروط بر آن‌که بتوانیم زبان مشترکی پیدا و منابع را به شکل صحیح تعریف کنیم.

[آمار قراردادهای دانشگاه با صنعت با وجود ۳۰ هزار استاد رضایت‌بخش نیست]

تعریف ۶۵ مأموریت مسأله‌محور برای دانشگاه‌های سراسر کشور

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید مجدد بر جدی بودن مأموریت‌گرایی، با بیان این‌که این موضوع را با استان‌های کشور آغاز کرده‌ایم، افزود: البته هر استان مزیت‌ها و چالش‌های خاص خود را دارد.

وی درباره وجود اسناد بالادستی در کشور و تاکید هر کدام بر موضوعی خاص، گفت: ماده پنج سند آمایش آموزش‌عالی، برنامه ششم توسعه، برنامه هفتم توسعه بر روی مأموریت‌گرایی تأکید دارد. دانشگاه‌ها محمل مناسبی برای گردآوری ذینفعان حول محور دانشگاه‌ها است.

سیف با بیان این‌که دانشگاه‌ها با استفاده از ابزارهای موجود نظیر دانشجویان، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری می‌توانند در این‌باره کمک خوبی باشند، تصریح کرد: فرصت‌های مطالعاتی، رویدادهای علمی، کنفرانس‌ها، آزمایشگاه‌های تخصصی و ارتباطات بین‌المللی همگی می‌توانند در حوزه مأموریت‌گرایی کارساز باشند.

[آمار قراردادهای دانشگاه با صنعت با وجود ۳۰ هزار استاد رضایت‌بخش نیست]

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم در ادامه با اشاره به تعریف ۶۵ موضوع و مأموریت مسأله‌محور برای دانشگاه‌های سراسر کشور گفت: همه این مأموریت‌ها به‌نوعی با مسائل و چالش‌های خاص استان‌ها ارتباط دارد. دانشگاه‌ها می‌توانند در حوزه کسب و کار و اشتغال در استان‌ها نقش‌آفرینی بکنند.

سیف با ابراز علاقه‌مندی برای گسترش مسیر مأموریت‌ها، افزود: راه‌اندازی و تقویت آزمایشگاه‌های تخصصی و استاندارد مشترک با صنایع، برنامه‌ریزی گسترده برای توسعه پایان‌نامه‌های تحصیلی تقاضامحور، استفاده مناسب از ظرفیت دانش‌آموختگان دکتری در قالب دوره‌های پسادکتری از پیشنهادات مشخص و اقدامات ضروری است.

پنجشنبه 22 خرداد 1404


شهردار تبریز خبر داد: نصب تابلو روزشمار اولین مدرسه بزرگ مقیاس شهرداری تبریز و اتصال پل روگذر سردار خرم به میدان بسیج | درجریان برگزاری دومین قرار از دور هفتم قرارهای خدمت شهرداری تبریز، عملیات اجرایی سه پروژه عمرانی شاخص در شهرک خاوران آغاز و یک پروژه نیز به بهره‌برداری رسید.              رئیس دادگستری آذربایجان‌غربی: در جمع سه استان امن کشور قرار داریم | رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی با اشاره به تلاش همه بخش‌ها برای توسعه استان، گفت: آذربایجان‌غربی نماد وحدت و برادری در مسیر اعتلای ایران اسلامی به شمار می‌رود و جزو سه استان امن کشور است.              رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: دولت چهاردهم به‌دنبال حل ریشه‌ای مسائل انباشته ایران است | رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با بیان اینکه دولت چهاردهم به دنبال حل ریشه‌ای مسائل کشور است، گفت: رئیس‌جمهور پزشکیان با نادیده گرفتن ملاحظات شخصی و محبوبیت، عزم خود را برای رفع مسائل دیرینه کشور جزم کرده و وفاق ملی را نقطه آغاز این مسیر قرار داده است.              رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: دولت چهاردهم به‌دنبال حل ریشه‌ای مسائل انباشته ایران است | رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با بیان اینکه دولت چهاردهم به دنبال حل ریشه‌ای مسائل کشور است، گفت: رئیس‌جمهور پزشکیان با نادیده گرفتن ملاحظات شخصی و محبوبیت، عزم خود را برای رفع مسائل دیرینه کشور جزم کرده و وفاق ملی را نقطه آغاز این مسیر قرار داده است.              


تبریز اول | پایگاه اطلاع رسانی تبریز اول | آمار قراردادهای دانشگاه با صنعت با وجود ۳۰ هزار استاد رضایت‌بخش نیست


آمار قراردادهای دانشگاه با صنعت با وجود ۳۰ هزار استاد رضایت‌بخش نیست 1404/2/27

وجود قراردادها میان دانشگاه و حوزه صنعت را دلیلی بر واقعی بودن مسائل کشور دانست و افزود: اعتبار مالی این قراردادها هم اکنون بیش از ۷۲۰۰ میلیارد تومان است و وزارت علوم برای ارزیابی دانشگاه‌ها و حرکت به سمت اثربخشی و کمک به جامعه سالانه این شاخص‌ها را رصد و منتشر می‌کند.

وی میزان قراردادهای فراوان را دلیل بر اثربخشی بیشتر دانشگاه‌ها در رفع مشکلات صنعت و جامعه عنوان و خاطرنشان کرد: این شاخص در کنار شاخص‌های دیگر آموزشی، پژوهشی و تعداد مقالات معیار خوبی برای ارزیابی دانشگاه‌هاست.

سیف در ادامه با اشاره به آمار قراردادهای دانشگاه‌ها با صنایع، تصریح کرد: هم‌اکنون حدود ۱۲ هزار قرارداد جاری با صنایع وجود دارد که رقم قابل‌توجهی است اما با وجود ۳۰ هزار هیأت علمی این میزان کافی نیست. باید به این سمت حرکت کنیم که دست‌کم، اعضای هیأت علمی در یک موضوع واقعی کشور با یکدیگر مشارکت داشته باشند.

وی ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان را ظرفیت خوبی برای بهبود وضعیت و سرمایه‌گذاری دانست و گفت: کمبود منابع یکی از دلایل کمتر پرداختن به تحقیق و توسعه بوده است که این موضوع را می‌توان با ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان برطرف کرد، مشروط بر آن‌که بتوانیم زبان مشترکی پیدا و منابع را به شکل صحیح تعریف کنیم.

[آمار قراردادهای دانشگاه با صنعت با وجود ۳۰ هزار استاد رضایت‌بخش نیست]

تعریف ۶۵ مأموریت مسأله‌محور برای دانشگاه‌های سراسر کشور

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید مجدد بر جدی بودن مأموریت‌گرایی، با بیان این‌که این موضوع را با استان‌های کشور آغاز کرده‌ایم، افزود: البته هر استان مزیت‌ها و چالش‌های خاص خود را دارد.

وی درباره وجود اسناد بالادستی در کشور و تاکید هر کدام بر موضوعی خاص، گفت: ماده پنج سند آمایش آموزش‌عالی، برنامه ششم توسعه، برنامه هفتم توسعه بر روی مأموریت‌گرایی تأکید دارد. دانشگاه‌ها محمل مناسبی برای گردآوری ذینفعان حول محور دانشگاه‌ها است.

سیف با بیان این‌که دانشگاه‌ها با استفاده از ابزارهای موجود نظیر دانشجویان، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری می‌توانند در این‌باره کمک خوبی باشند، تصریح کرد: فرصت‌های مطالعاتی، رویدادهای علمی، کنفرانس‌ها، آزمایشگاه‌های تخصصی و ارتباطات بین‌المللی همگی می‌توانند در حوزه مأموریت‌گرایی کارساز باشند.

[آمار قراردادهای دانشگاه با صنعت با وجود ۳۰ هزار استاد رضایت‌بخش نیست]

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم در ادامه با اشاره به تعریف ۶۵ موضوع و مأموریت مسأله‌محور برای دانشگاه‌های سراسر کشور گفت: همه این مأموریت‌ها به‌نوعی با مسائل و چالش‌های خاص استان‌ها ارتباط دارد. دانشگاه‌ها می‌توانند در حوزه کسب و کار و اشتغال در استان‌ها نقش‌آفرینی بکنند.

سیف با ابراز علاقه‌مندی برای گسترش مسیر مأموریت‌ها، افزود: راه‌اندازی و تقویت آزمایشگاه‌های تخصصی و استاندارد مشترک با صنایع، برنامه‌ریزی گسترده برای توسعه پایان‌نامه‌های تحصیلی تقاضامحور، استفاده مناسب از ظرفیت دانش‌آموختگان دکتری در قالب دوره‌های پسادکتری از پیشنهادات مشخص و اقدامات ضروری است.



اخبار مرتبط

خبرگزاری تبریز اول

آخرین خبر ها


خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری مهر

 

Save