وحید خوش زرع**

بحران آب در حال حاضر یکی از چالش‌های مهم و پیچیده در جهان و بویژه کشورمان ایران است و نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی مناسب و ایجاد آگاهی عمومی درباره این بحران بسیار حائز اهمیت است. 

رسانه‌ها، به دلیل تأثیر قابل توجهی که بر جامعه دارند، می‌توانند به شکل فعّالی در مدیریت و پیشگیری از بحران آب یاری رسانند.

اولاً، نقش رسانه‌ها در افزایش آگاهی عمومی از بحران آب بسیار حیاتی است. آن‌ها می‌توانند اخبار، تحلیل‌ها و گزارش‌های جامعی پیرامون مسائل مرتبط با بحران آب ارائه دهند و به مردم کمک کنند تا درک بهتری از این مسئله پیدا کنند. 

اطلاع‌رسانی درباره خطرات و تأثیرات منفی بحران آب می‌تواند توجه عمومی را به این موضوع جلب و اقدامات پیشگیرانه و صرفه‌جویانه را ترویج دهد.

ثانیاً، رسانه‌ها می‌توانند از قدرت خود برای القاء تغییرات در رفتارها استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند به عنوان صدا برای حمایت از سیاست‌ها و برنامه‌های حکومتی در زمینه مدیریت بحران آب و همچنین تشویق افراد به استفاده بهینه از منابع آبی در خانه‌ها، کشاورزی و صنعت عمل کنند. 

همچنین، با تمرکز بر پروژه‌ها و ابتکارات موفق در حوزه مدیریت حوضه‌های آبی و فناوری‌های ذخیره و استفاده بهینه از آب، می‌توانند نمونه‌های الهام‌بخش را به نمایش بگذارند.

سوماً، رسانه‌ها می‌توانند به عنوان واسطه‌ای بین مردم و متخصصین و سازمان‌های ذی‌ربط در حوزه بحران آب عمل کنند. آن‌ها می‌توانند فرصت‌های گفت‌وگو، تحلیل و بحث را فراهم کنند تا افراد با دانش و تجربه در این زمینه بتوانند نظرات و راهکارهای خود را به اشتراک بگذارند.


**کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی و مدیرمسئول پایگاه خبری تبریز اول

شنبه 11 آذر 1402


افزایش ۱۱ درصدی جابجایی مسافر توسط ناوگان حمل و نقل آذربایجان شرقی | معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: میزان جابجایی مسافر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر استان در هشت ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد افزایش یافته است.              پیشرفت ۲۵ درصدی تقاطع غیرهمسطح معلم | شهردار تبریز گفت: پیشرفت فیزیکی پروژه تقاطع غیرهمسطح معلم هفته آینده به ۲۵ درصد می‌رسد که بر این اساس روند اجرای پروژه زودتر از برنامه پیگیری می‌شود.              ضرورت نگاه ملی به نمایشگاه فناوری رینوتکس تبریز | استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: نگاه به رینوتکس ( نمایشگاه نوآوری و فناوری تبریز ) باید ملی و با محوریت بخش خصوصی باشد و حضور دولت نیز با رویکرد حمایت و بالندگی این رویداد علمی و فناورانه است.              کمبود نیروی انسانی مهمترین چالش حوزه درمان آذربایجان شرقی است | معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: کمبود نیروی انسانی به ویژه در بخش های تخصصی مهمترین و بزرگ ترین چالش حوزه درمان آذربایجان شرقی است.              


تبریز اول | پایگاه اطلاع رسانی تبریز اول | آب سرمایه ای بی بازگشت


آب سرمایه ای بی بازگشت 1402/05/16

وحید خوش زرع**

بحران آب در حال حاضر یکی از چالش‌های مهم و پیچیده در جهان و بویژه کشورمان ایران است و نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی مناسب و ایجاد آگاهی عمومی درباره این بحران بسیار حائز اهمیت است. 

رسانه‌ها، به دلیل تأثیر قابل توجهی که بر جامعه دارند، می‌توانند به شکل فعّالی در مدیریت و پیشگیری از بحران آب یاری رسانند.

اولاً، نقش رسانه‌ها در افزایش آگاهی عمومی از بحران آب بسیار حیاتی است. آن‌ها می‌توانند اخبار، تحلیل‌ها و گزارش‌های جامعی پیرامون مسائل مرتبط با بحران آب ارائه دهند و به مردم کمک کنند تا درک بهتری از این مسئله پیدا کنند. 

اطلاع‌رسانی درباره خطرات و تأثیرات منفی بحران آب می‌تواند توجه عمومی را به این موضوع جلب و اقدامات پیشگیرانه و صرفه‌جویانه را ترویج دهد.

ثانیاً، رسانه‌ها می‌توانند از قدرت خود برای القاء تغییرات در رفتارها استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند به عنوان صدا برای حمایت از سیاست‌ها و برنامه‌های حکومتی در زمینه مدیریت بحران آب و همچنین تشویق افراد به استفاده بهینه از منابع آبی در خانه‌ها، کشاورزی و صنعت عمل کنند. 

همچنین، با تمرکز بر پروژه‌ها و ابتکارات موفق در حوزه مدیریت حوضه‌های آبی و فناوری‌های ذخیره و استفاده بهینه از آب، می‌توانند نمونه‌های الهام‌بخش را به نمایش بگذارند.

سوماً، رسانه‌ها می‌توانند به عنوان واسطه‌ای بین مردم و متخصصین و سازمان‌های ذی‌ربط در حوزه بحران آب عمل کنند. آن‌ها می‌توانند فرصت‌های گفت‌وگو، تحلیل و بحث را فراهم کنند تا افراد با دانش و تجربه در این زمینه بتوانند نظرات و راهکارهای خود را به اشتراک بگذارند.


**کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی و مدیرمسئول پایگاه خبری تبریز اول



اخبار مرتبط

خبرگزاری تبریز اول

آخرین خبر ها


خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری مهر

 

Save