سرهنگ یونس منفرد با حضور در تحریریه نصر در پاسخ به سئوالات خبرنگاران اولین رسانه مجازی شمال غرب کشور افزود: اگر بخواهیم معضلات ترافیکی تبریز را بررسی کنیم، بایستی از چهار منظر شرایط اقلیمی، مهندسی ترافیک، آموزش و اجرای مقررات مورد ارزیابی قرار دهیم. با توجه به شرایط اقلیمی، تبریز یک شهر محدود است و از هر چهار سمت جغرافیایی محدود شده است؛ بنابراین گسترش تبریز به صورت افقی خواهد بود.
وی در ادامه افزود: در شش ماهه اول سال جاری تعداد خودرو های تردد شده شد با پلاک تبریز بیش از 733 هزار خودرو بوده است که اگر  از ده سال گذشته مقایسه کنیم رشد 147 درصدی و نسبت به پنج سال گذشته رشد 47 درصدی داشته است.
منفرد با اعلام افزایش تعداد خودرو های هر خانواده اظهار کرد: متاسفانه با توجه به شرایط کنونی خانوار های زیادی وجود دارد که حداقل دو خودرو دارند که اگر یک آپارتمان 4 طبقه ای با 4 خانواده در نظر بگیریم که هرکدام دو خودرو داشته باشند، چهار خودرو در پارکینگ و چهار خودرو دیگر در سطح خیابان خواهد بود. این در حالی است که طول پارک هر ماشین را اگر 4 متر در نظر بگیریم، 4 خودرو 16 متر از خیابان را تصاحب خواهند کرد در حالی که طول یک آپارتمان حداکثر 10 متر است که با این حساب 6 متر مابقی مقابل منزل همسایه را تصاحب خواهد کرد.

تبریز نیازمند خودرو های پرنده
این مقام انتظامی با  تاکید بر تغییر در برخی سیاست های شهری خاطر نشان کرد: سال گذشته 400 هزار دستگاه خودرو در تبریز پلاک گذاری شده است و در مقابل آن تنها 400 خودرو فرسوده اسقاط شده است بنابراین با ادامه این روند تردد بسیار سخت تر خواهد شد. علاوه بر آن در حال حاضر 2 میلیون لیتر روزانه سوخت در تبریز مصرف می شود که باعث آلایندگی 60 درصدی می شود و با در نظر نگرفتن فرسودگی، مصرف سوخت و آلایندگی ها اگر با این روند پیش برویم و هزاران خودرو بدون حذف خودرو های فرسوده روانه خیابان کنیم بایستی در آینده به فکر خودرو های پرنده باشیم؛ چراکه تمام محلات تبریز تبدیل به پارکینگ شده است. البته مشکلات اقتصادی هم به این معضل دامن می زند و خانواده های با خرید خودرو به دید سرمایه گذاری نگاه می کنند.
سرهنگ منفرد با بیان اینکه روزانه 3 میلیون و 600 هزار سفر در تبریز انجام می شود، گفت: سفرهای داخل تبریز نسبت به 5 سال گذشته 13 درصد افزایش یافته است که متاسفانه دلیل آن خودرو های شخصی است بطوریکه 62 درصد سفر ها با خودرو شخصی انجام می شود و بقیه 38 درصد با حمل و نقل عمومی انجام می شود. در همین زمینه باید اعلام کرد که شهردار تبریز توجه زیادی به موضوع حمل و نقل عمومی دارد و در تلاش برای حل مشکلات دوره های قبلی است بطوریکه در سال 96، 780 دستگاه اتوبوس در تبریز فعال بود که امروز 470 دستگاه اتوبوس فعال است که این کاهش 40 درصدی آسیب فراوانی به حل ترافیک شهری زده است که اگر 300 دستگاه اتوبوس به حمل و نقل شهری اضافه شود به آمار تعداد اتوبوس های 5 سال قبل خواهیم رسید.

ساختار های اشتباه در حمل و نقل عمومی
این مقام انتظامی با انتقاد از برخی ساختارهای شهری بیان کرد: روزانه حدود 30 هزار نفر از مترو شهری استفاده می کنند که هزاران میلیارد هزینه داشته است که اگر مدیریت های قبلی بخشی از هزینه های فراوان مترو را صرف خریداری اتوبوس می کردند، امروزه ناوگان حمل و نقل عمومی وضعیت بهتری داشتند و افراد زیادی از آن استفاده می کردند. البته خط دو اتوبوس های BRT از آذربایجان تا آبرسان کمک بسیاری به وضعیت ترافیکی خواهد کرد که در این زمینه باید از شهردار تبریز تشکر کنم چراکه حمل و نقل عمومی در این منطقه از تبریز بسیار ضعیف است. اگر به مسیر BRT و مترو نگاه کنید متوجه می شوید که هر دو وسیله حمل و نقل عمومی تقریبا در یک مسیر احداث شده اند و از بالا اتوبوس و از پائین مترو حرکت می کند که حداقل مسیر یکی آن ها در جهت دیگری بایستی بود. متاسفانه در سال های گذشته مدیران شهری فکری به شیوه های سفر پایدار نکردند و برنامه ای برای سفر های انسان محور نداشتند. بازار هم زمانی رونق خواهد داشت که مردم پیاده در آنجا قدم بزنند و خرید کنند اما اگر با ماشین در بازار تردد کنند، نمی توانند اقدام به خرید کنند وترافیک هم ایجاد می شود که موضوع سنگ فرش شدن هسته های مرکزی شهر کمک زیادی به بازاریان خواهد کرد و هم اکنون نیز تنها در پیاده راه تربیت و ولیعصر این اتفاق رخ داده است که جای تاسف دارد و باید این برنامه های بیشتر شود چراکه اگر توجه کنیم آلودگی هوا در میدان نماز بالای 100 است که دلیل آن تردد زیاد در بازار است و باید روی پیاده راه ها توجه زیادی می شود.
 
مراکز درمانی، عامل مهم در ترافیک تبریز
وی افزود: متاسفانه در مسائل زیادی نظرات پلیس در نظر گرفته نمی شود بخصوص در مناطقی که کاربری درمانی و تجاری در آن ها زیاد مشاهده می شود؛ به عنوان مثال در نصف راه که شاهد انواع تقاطع های غیر هم سطح هستیم بازهم ترافیک این منطقه حل نشده است که دلیل آن هم مجتمع رویال و ستاره باران است که حتی پارکینگ هم ندارد و عبور عرضی عابران پیاده باعث ایجاد ترافیک می شود و مکث 5 ثانیه ای هر عابر 50 متر ترافیک ایجاد می کند. لذا پل عابر پیاده یکی از چاره های حل ترافیک آن منطقه است. همچنین از 17 شهریور قدیم تا چهارراه باغشمال 1600 متر طول خیابان است که 770 مطب بدون احتساب داروخانه، آزمایشگاه، تجهیزات پزشکی و ... وجود دارد که دلیل قفل شدن این منطقه در برخی از ساعات روز نبود پارکینگ و کمبود حمل و نقل های عمومی است. در کلینیک سلامت نیز مشکل ترافیکی به همین دلیل است که 110 مطب وجود دارد که اگر تنها خودرو های مراجعان به این مرکز را در نظر بگیریم قطعا تراکم شدید خودرویی و در نتیجه قفل شدن این منطقه می شود؛ این در حالی است که در ترافیک و بسته شدن اتوبان شهید کسایی رانندگان از کمربندی میانی به عنوان مسیر جایگزین استفاده می کردند که به دلیل تراکم ایجاد شده این مسیر نیز ترافیک می شود.

جمعه 10 فروردین 1403


امضای تفاهم‌نامه همکاری صنعتی اتاق تبریز با دانشگاه‌های استان | تفاهم‌نامه همکاری صنعتی دانشجویان دانشگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز به‌همت کمیسیون صنایع و انرژی اتاق تبریز و با حضور رئیس اتاق تبریز و روسای دانشگاه‌های سراسر استان، منعقد شد.              انعقاد تفاهم­نامه همکاری آموزشی بین اتاق تبریز و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی | تفاهم‌نامه همکاری آموزشی بین اتاق بازرگانی تبریز و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی در راستای بهره‌گیری از توانایی‌های علمی، آموزشی، تحقیقاتی و افزایش دانش فنی و توسعه منابع انسانی متخصص و افزایش بهره‌وری نیروهای فعال در حوزه‌های مختلف صنعت به امضا رسید.              چند نرخی بودن ارز، منشاء فساد است | نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تبریز از چند نرخی بودن ارز انتقاد کرد و آن را سرمنشاء فساد عنوان کرد.              محصولات تراکتورسازی تبریز به ۲۴ کشور جهان صادر می‌شود | معاون تولید شرکت تراکتورسازی ایران گفت: محصولات و تولیدات متنوع این شرکت به بیش از ۲۴ کشور جهان در قاره های مختلف صادر می‌شود.              


تبریز اول | پایگاه اطلاع رسانی تبریز اول | رشد 147 درصدی تردد خودروها در تبریز / تبریز نیازمند خودرو های پرنده / مراکز درمانی، عامل مهم در ترافیک تبریز


رشد 147 درصدی تردد خودروها در تبریز / تبریز نیازمند خودرو های پرنده / مراکز درمانی، عامل مهم در ترافیک تبریز 1401/11/11

 سرهنگ یونس منفرد با حضور در تحریریه نصر در پاسخ به سئوالات خبرنگاران اولین رسانه مجازی شمال غرب کشور افزود: اگر بخواهیم معضلات ترافیکی تبریز را بررسی کنیم، بایستی از چهار منظر شرایط اقلیمی، مهندسی ترافیک، آموزش و اجرای مقررات مورد ارزیابی قرار دهیم. با توجه به شرایط اقلیمی، تبریز یک شهر محدود است و از هر چهار سمت جغرافیایی محدود شده است؛ بنابراین گسترش تبریز به صورت افقی خواهد بود.
وی در ادامه افزود: در شش ماهه اول سال جاری تعداد خودرو های تردد شده شد با پلاک تبریز بیش از 733 هزار خودرو بوده است که اگر  از ده سال گذشته مقایسه کنیم رشد 147 درصدی و نسبت به پنج سال گذشته رشد 47 درصدی داشته است.
منفرد با اعلام افزایش تعداد خودرو های هر خانواده اظهار کرد: متاسفانه با توجه به شرایط کنونی خانوار های زیادی وجود دارد که حداقل دو خودرو دارند که اگر یک آپارتمان 4 طبقه ای با 4 خانواده در نظر بگیریم که هرکدام دو خودرو داشته باشند، چهار خودرو در پارکینگ و چهار خودرو دیگر در سطح خیابان خواهد بود. این در حالی است که طول پارک هر ماشین را اگر 4 متر در نظر بگیریم، 4 خودرو 16 متر از خیابان را تصاحب خواهند کرد در حالی که طول یک آپارتمان حداکثر 10 متر است که با این حساب 6 متر مابقی مقابل منزل همسایه را تصاحب خواهد کرد.

تبریز نیازمند خودرو های پرنده
این مقام انتظامی با  تاکید بر تغییر در برخی سیاست های شهری خاطر نشان کرد: سال گذشته 400 هزار دستگاه خودرو در تبریز پلاک گذاری شده است و در مقابل آن تنها 400 خودرو فرسوده اسقاط شده است بنابراین با ادامه این روند تردد بسیار سخت تر خواهد شد. علاوه بر آن در حال حاضر 2 میلیون لیتر روزانه سوخت در تبریز مصرف می شود که باعث آلایندگی 60 درصدی می شود و با در نظر نگرفتن فرسودگی، مصرف سوخت و آلایندگی ها اگر با این روند پیش برویم و هزاران خودرو بدون حذف خودرو های فرسوده روانه خیابان کنیم بایستی در آینده به فکر خودرو های پرنده باشیم؛ چراکه تمام محلات تبریز تبدیل به پارکینگ شده است. البته مشکلات اقتصادی هم به این معضل دامن می زند و خانواده های با خرید خودرو به دید سرمایه گذاری نگاه می کنند.
سرهنگ منفرد با بیان اینکه روزانه 3 میلیون و 600 هزار سفر در تبریز انجام می شود، گفت: سفرهای داخل تبریز نسبت به 5 سال گذشته 13 درصد افزایش یافته است که متاسفانه دلیل آن خودرو های شخصی است بطوریکه 62 درصد سفر ها با خودرو شخصی انجام می شود و بقیه 38 درصد با حمل و نقل عمومی انجام می شود. در همین زمینه باید اعلام کرد که شهردار تبریز توجه زیادی به موضوع حمل و نقل عمومی دارد و در تلاش برای حل مشکلات دوره های قبلی است بطوریکه در سال 96، 780 دستگاه اتوبوس در تبریز فعال بود که امروز 470 دستگاه اتوبوس فعال است که این کاهش 40 درصدی آسیب فراوانی به حل ترافیک شهری زده است که اگر 300 دستگاه اتوبوس به حمل و نقل شهری اضافه شود به آمار تعداد اتوبوس های 5 سال قبل خواهیم رسید.

ساختار های اشتباه در حمل و نقل عمومی
این مقام انتظامی با انتقاد از برخی ساختارهای شهری بیان کرد: روزانه حدود 30 هزار نفر از مترو شهری استفاده می کنند که هزاران میلیارد هزینه داشته است که اگر مدیریت های قبلی بخشی از هزینه های فراوان مترو را صرف خریداری اتوبوس می کردند، امروزه ناوگان حمل و نقل عمومی وضعیت بهتری داشتند و افراد زیادی از آن استفاده می کردند. البته خط دو اتوبوس های BRT از آذربایجان تا آبرسان کمک بسیاری به وضعیت ترافیکی خواهد کرد که در این زمینه باید از شهردار تبریز تشکر کنم چراکه حمل و نقل عمومی در این منطقه از تبریز بسیار ضعیف است. اگر به مسیر BRT و مترو نگاه کنید متوجه می شوید که هر دو وسیله حمل و نقل عمومی تقریبا در یک مسیر احداث شده اند و از بالا اتوبوس و از پائین مترو حرکت می کند که حداقل مسیر یکی آن ها در جهت دیگری بایستی بود. متاسفانه در سال های گذشته مدیران شهری فکری به شیوه های سفر پایدار نکردند و برنامه ای برای سفر های انسان محور نداشتند. بازار هم زمانی رونق خواهد داشت که مردم پیاده در آنجا قدم بزنند و خرید کنند اما اگر با ماشین در بازار تردد کنند، نمی توانند اقدام به خرید کنند وترافیک هم ایجاد می شود که موضوع سنگ فرش شدن هسته های مرکزی شهر کمک زیادی به بازاریان خواهد کرد و هم اکنون نیز تنها در پیاده راه تربیت و ولیعصر این اتفاق رخ داده است که جای تاسف دارد و باید این برنامه های بیشتر شود چراکه اگر توجه کنیم آلودگی هوا در میدان نماز بالای 100 است که دلیل آن تردد زیاد در بازار است و باید روی پیاده راه ها توجه زیادی می شود.
 
مراکز درمانی، عامل مهم در ترافیک تبریز
وی افزود: متاسفانه در مسائل زیادی نظرات پلیس در نظر گرفته نمی شود بخصوص در مناطقی که کاربری درمانی و تجاری در آن ها زیاد مشاهده می شود؛ به عنوان مثال در نصف راه که شاهد انواع تقاطع های غیر هم سطح هستیم بازهم ترافیک این منطقه حل نشده است که دلیل آن هم مجتمع رویال و ستاره باران است که حتی پارکینگ هم ندارد و عبور عرضی عابران پیاده باعث ایجاد ترافیک می شود و مکث 5 ثانیه ای هر عابر 50 متر ترافیک ایجاد می کند. لذا پل عابر پیاده یکی از چاره های حل ترافیک آن منطقه است. همچنین از 17 شهریور قدیم تا چهارراه باغشمال 1600 متر طول خیابان است که 770 مطب بدون احتساب داروخانه، آزمایشگاه، تجهیزات پزشکی و ... وجود دارد که دلیل قفل شدن این منطقه در برخی از ساعات روز نبود پارکینگ و کمبود حمل و نقل های عمومی است. در کلینیک سلامت نیز مشکل ترافیکی به همین دلیل است که 110 مطب وجود دارد که اگر تنها خودرو های مراجعان به این مرکز را در نظر بگیریم قطعا تراکم شدید خودرویی و در نتیجه قفل شدن این منطقه می شود؛ این در حالی است که در ترافیک و بسته شدن اتوبان شهید کسایی رانندگان از کمربندی میانی به عنوان مسیر جایگزین استفاده می کردند که به دلیل تراکم ایجاد شده این مسیر نیز ترافیک می شود.



اخبار مرتبط

خبرگزاری تبریز اول

آخرین خبر ها


خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری مهر

 

Save