به گزارش ایرنا، خط اول قطار شهری تبریز به طول ۱۸ کیلومتر، ۱۸ ایستگاه مسافری دارد و اکنون آخرین ایستگاه آن به نام «قونقا» ( نام تراموای اسبی احداث شده در تبریز در ۱۱۵ سال قبل) در آستانه افتتاح است.

با بهره برداری از این ایستگاه، عملیات اجرایی خط اول قطار شهری تبریز به طور ۱۰۰ درصد تکمیل می شود و شهرداری و سازمان قطار شهری تبریز همه توجه خود را به تکمیل خط دوم متروی این شهر معطوف می کنند.

خط اول قطار شهری تبریز اوایل دهه ۱۳۸۰ شمسی همزمان با کلان شهرهای مشهد، اصفهان و شیراز آغاز شد، اما به دلیل برخی کم توجهی ها از سوی سازمان های متولی در مرکز در تخصیص بودجه و تجهیزات و نیز سوء مدیریت های محلی، اتمام آن خیلی به طول انجامید.

اما در یک سال اخیر، اتمام ایستگاه های خط اول قطار شهری تبریز در اولویت برنامه های شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری قرار گرفت و آنان با پیگیری های مدوام در قالب بازدید های میدانی و برگزاری نشست های مورد نیاز، نسبت به تکمیل سه ایستگاه باقیمانده اهتمام ویژه ای کردند.

حال قرار است ایستگاه آخر باقیمانده خط اول قطار شهری تبریز که از قضا به نام نخستین تراموای اسبی راه اندازی شده در این مسیر، به نام «قونقا» نامیده شده است، تا پایان دهه بهمن امسال به بهره برداری برسد و شهروندان تبریزی برای نخستین بار در طول هر ۱۸ ایستگاه این خط در حد فاصل میدان لاله تا تفرجگاه ائل گولی، امکان استفاده از مترو را تجربه کنند.

پیشرفت ۷۶ درصدی عملیات اجرایی ایستگاه قونقا

مدیرعامل سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری تبریز با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۷۶ درصدی ایستگاه «قونقا» و تفاوت آن با سایر ایستگاه‌های خط یک از لحاظ نوع سازه، حجم خاکبرداری و بتن‌ریزی، اجرای تونل و کارهای آهنی، از تعهد سازمان به اتمام این ایستگاه در موعد مقرر خبر داد.

یعقوب وحیدکیا با اشاره به برگزاری جلسات متعدد کارگاهی و کنترل پروژه در ایستگاه قونقا (شماره ۱۳) خط یک متروی تبریز بیان کرد: این ایستگاه با مساحت ۱۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع، دارای سه طبقه سکوی سوارشدن، بلیط‌فروشی و چند منظوره تجاری و سه دسترسی، متشکل از ۲ ورودی جنوبی و یک ورودی شمالی و از نوع ایستگاه ساحلی است که به لحاظ ساختار متفاوت و حجم کارهای زیاد، پیچیدگی خاصی نسبت به سایر ایستگاه‌ها دارد.

وی افزود: تمامی فعالیت‌های عمرانی این ایستگاه به صورت دستی در زیر زمین انجام می‌شود و مانعی برای تردد و ایجاد ترافیک شدید از قبال احداث ایستگاه در این منطقه نداریم.

وحیدکیا خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه ایستگاه‌ قونقا در ۲۵ متر عمق زمین به صورت دستی انجام می‌گیرد، دقت و تخصص را در کمیّت و کیفیت فعالیت‌های عمرانی می‌طلبد.

وی اضافه کرد: تلاش داریم با لحاظ تدابیر لازم و تلاش‌های شبانه‌روزی، ایستگاه مزبور را طبق زمان‌بندی در آخر بهمن ماه به اتمام برسانیم.

آخرین ایستگاه خط یک مترو تبریز در ایستگاه پایانی

در راستای نظارت میدانی بر طرح های عمرانی شهری به منظور عقب نیفتادن آنها از برنامه زمانبندی، شهردار تبریز در بازدید از ایستگاه «قونقا» که آخرین ایستگاه خط یک قطار شهری تبریز محسوب می‌شود، اعلام کرد که خط یک قطار شهری تبریز سه فاز و ۱۸ ایستگاه دارد که ۱۷ ایستگاه آن تکمیل و زیر بار ترافیکی رفته است و ایستگاه ۱۳ (قونقا) که آخرین ایستگاه خط یک محسوب می‌شود، تا پایان بهمن‌ماه سالجاری به بهره‌برداری می‌رسد.

یعقوب هوشیار افزود: سازمان حمل ونقل ریلی طبق زمان‌بندی اعلام‌شده پس از نصب تابلو روزشمار متعهد به اتمام ایستگاه‌های باقیمانده خط یک بوده و روند پیشرفت ایستگاه قونقا، آخرین قدم در اتمام کل خط یک نیز قابل قبول است.

وی اضافه کرد: تلاش داریم با برنامه‌ریزی دقیق، پشتیبانی مالی منظم و افزایش شیفت‌های کاری، ایستگاه ۱۳ خط یک قطار شهری نیز در مدار بهره‌برداری قرار بگیرد.

وی با اشاره به برخی نواقص موجود در خط یک مترو افزود: اولویت شهرداری تبریز تکمیل نواقص خط یک متروی تبریز همچون سیستم تهویه است و به رغم بار مالی سنگین آن، در برنامه کاری خود قرار داده‌ایم.

هوشیار خاطرنشان کرد: رسالت شهرداری تبریز تکمیل خط یک متروی تبریز و بهره‌مندی شهروندان از حداکثر امکانات قطار شهری است.

وی تأکید کرد: با بهره‌برداری از ایستگاه ۱۳ خط یک مترو، شاهد افزایش خدمات‌دهی قطار شهری، تسهیل تردد شهروندان و کاهش ترافیک شهری خواهیم بود.

وی با اشاره به عملیات اجرایی خط دو قطار شهری تبریز نیز یادآور شد: عملیات حفاری خط دو قطار شهری توسط دستگاه‌های تی‌بی‌ام در دو ضلع غربی و شرقی این خط در دست اقدام است و تلاش داریم تا پایان دوره فعلی شورای اسلامی شهر فاز اول خط دو متروی تبریز به ارائه خدمات بپردازد.

جمعه 14 اردیبهشت 1403


۱۸۱ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال در بخش معدن آذربایجان شرقی سرمایه گذاری شد | رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی از سرمایه گذاری ۱۸۱ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریالی و اشتغال هفت هزار و ۸۲۷ نفری در بخش معدن استان خبرداد.              در نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم مطرح شد؛ نقش توسعه مناسبات با شهرهای استراتژیک مسیر جاده ابریشم در احیا اهمیت تاریخی تبریز | نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم به منظور تبادل تجربیات فنی، فرهنگی و سرمایه گذاری و تعاملات بین المللی در دیپلماسی شهری بین شهرها برگزار شد.              استاندار آذربایجان شرقی: هر دانشجو و استاد دانشگاه یک رسانه باشد | استاندار آذربایجان شرقی، پیشرفت‌های چشمگیر در کشور را مدیون دانشگاه‌ها و دانشگاهیان دانست و با بیان اینکه این پیشرفت‌ها باید توسط خود دانشگاهیان روایت شود، گفت: هر استاد دانشگاه و هر دانشجو می‌تواند یک رسانه باشد و امیدآفرینی کند.              تراکتورهای وارداتی توان رقابت با تولیدات تراکتورسازی ایران را ندارند | وزیر صمت در حاشیه بازدید از محصولات گروه صنعتی تراکتورسازی ایران و رایزنی با مسئولین این مجموعه در گفتگو با خبرنگار ما گفت : خیلی ها فاز واردات دارند و بر طبل آن می کوبند منافعشان در واردات خلاصه می شود اما من به شخصه در مقابل روزنه های رانت خواهم ایستاد .              


تبریز اول | پایگاه اطلاع رسانی تبریز اول | صرف هزینه ۵۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل آخرین ایستگاه خط اول قطار شهری تبریز


صرف هزینه ۵۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل آخرین ایستگاه خط اول قطار شهری تبریز 1401/10/08

به گزارش ایرنا، خط اول قطار شهری تبریز به طول ۱۸ کیلومتر، ۱۸ ایستگاه مسافری دارد و اکنون آخرین ایستگاه آن به نام «قونقا» ( نام تراموای اسبی احداث شده در تبریز در ۱۱۵ سال قبل) در آستانه افتتاح است.

با بهره برداری از این ایستگاه، عملیات اجرایی خط اول قطار شهری تبریز به طور ۱۰۰ درصد تکمیل می شود و شهرداری و سازمان قطار شهری تبریز همه توجه خود را به تکمیل خط دوم متروی این شهر معطوف می کنند.

خط اول قطار شهری تبریز اوایل دهه ۱۳۸۰ شمسی همزمان با کلان شهرهای مشهد، اصفهان و شیراز آغاز شد، اما به دلیل برخی کم توجهی ها از سوی سازمان های متولی در مرکز در تخصیص بودجه و تجهیزات و نیز سوء مدیریت های محلی، اتمام آن خیلی به طول انجامید.

اما در یک سال اخیر، اتمام ایستگاه های خط اول قطار شهری تبریز در اولویت برنامه های شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری قرار گرفت و آنان با پیگیری های مدوام در قالب بازدید های میدانی و برگزاری نشست های مورد نیاز، نسبت به تکمیل سه ایستگاه باقیمانده اهتمام ویژه ای کردند.

حال قرار است ایستگاه آخر باقیمانده خط اول قطار شهری تبریز که از قضا به نام نخستین تراموای اسبی راه اندازی شده در این مسیر، به نام «قونقا» نامیده شده است، تا پایان دهه بهمن امسال به بهره برداری برسد و شهروندان تبریزی برای نخستین بار در طول هر ۱۸ ایستگاه این خط در حد فاصل میدان لاله تا تفرجگاه ائل گولی، امکان استفاده از مترو را تجربه کنند.

پیشرفت ۷۶ درصدی عملیات اجرایی ایستگاه قونقا

مدیرعامل سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری تبریز با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۷۶ درصدی ایستگاه «قونقا» و تفاوت آن با سایر ایستگاه‌های خط یک از لحاظ نوع سازه، حجم خاکبرداری و بتن‌ریزی، اجرای تونل و کارهای آهنی، از تعهد سازمان به اتمام این ایستگاه در موعد مقرر خبر داد.

یعقوب وحیدکیا با اشاره به برگزاری جلسات متعدد کارگاهی و کنترل پروژه در ایستگاه قونقا (شماره ۱۳) خط یک متروی تبریز بیان کرد: این ایستگاه با مساحت ۱۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع، دارای سه طبقه سکوی سوارشدن، بلیط‌فروشی و چند منظوره تجاری و سه دسترسی، متشکل از ۲ ورودی جنوبی و یک ورودی شمالی و از نوع ایستگاه ساحلی است که به لحاظ ساختار متفاوت و حجم کارهای زیاد، پیچیدگی خاصی نسبت به سایر ایستگاه‌ها دارد.

وی افزود: تمامی فعالیت‌های عمرانی این ایستگاه به صورت دستی در زیر زمین انجام می‌شود و مانعی برای تردد و ایجاد ترافیک شدید از قبال احداث ایستگاه در این منطقه نداریم.

وحیدکیا خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه ایستگاه‌ قونقا در ۲۵ متر عمق زمین به صورت دستی انجام می‌گیرد، دقت و تخصص را در کمیّت و کیفیت فعالیت‌های عمرانی می‌طلبد.

وی اضافه کرد: تلاش داریم با لحاظ تدابیر لازم و تلاش‌های شبانه‌روزی، ایستگاه مزبور را طبق زمان‌بندی در آخر بهمن ماه به اتمام برسانیم.

آخرین ایستگاه خط یک مترو تبریز در ایستگاه پایانی

در راستای نظارت میدانی بر طرح های عمرانی شهری به منظور عقب نیفتادن آنها از برنامه زمانبندی، شهردار تبریز در بازدید از ایستگاه «قونقا» که آخرین ایستگاه خط یک قطار شهری تبریز محسوب می‌شود، اعلام کرد که خط یک قطار شهری تبریز سه فاز و ۱۸ ایستگاه دارد که ۱۷ ایستگاه آن تکمیل و زیر بار ترافیکی رفته است و ایستگاه ۱۳ (قونقا) که آخرین ایستگاه خط یک محسوب می‌شود، تا پایان بهمن‌ماه سالجاری به بهره‌برداری می‌رسد.

یعقوب هوشیار افزود: سازمان حمل ونقل ریلی طبق زمان‌بندی اعلام‌شده پس از نصب تابلو روزشمار متعهد به اتمام ایستگاه‌های باقیمانده خط یک بوده و روند پیشرفت ایستگاه قونقا، آخرین قدم در اتمام کل خط یک نیز قابل قبول است.

وی اضافه کرد: تلاش داریم با برنامه‌ریزی دقیق، پشتیبانی مالی منظم و افزایش شیفت‌های کاری، ایستگاه ۱۳ خط یک قطار شهری نیز در مدار بهره‌برداری قرار بگیرد.

وی با اشاره به برخی نواقص موجود در خط یک مترو افزود: اولویت شهرداری تبریز تکمیل نواقص خط یک متروی تبریز همچون سیستم تهویه است و به رغم بار مالی سنگین آن، در برنامه کاری خود قرار داده‌ایم.

هوشیار خاطرنشان کرد: رسالت شهرداری تبریز تکمیل خط یک متروی تبریز و بهره‌مندی شهروندان از حداکثر امکانات قطار شهری است.

وی تأکید کرد: با بهره‌برداری از ایستگاه ۱۳ خط یک مترو، شاهد افزایش خدمات‌دهی قطار شهری، تسهیل تردد شهروندان و کاهش ترافیک شهری خواهیم بود.

وی با اشاره به عملیات اجرایی خط دو قطار شهری تبریز نیز یادآور شد: عملیات حفاری خط دو قطار شهری توسط دستگاه‌های تی‌بی‌ام در دو ضلع غربی و شرقی این خط در دست اقدام است و تلاش داریم تا پایان دوره فعلی شورای اسلامی شهر فاز اول خط دو متروی تبریز به ارائه خدمات بپردازد.



اخبار مرتبط

خبرگزاری تبریز اول

آخرین خبر ها


خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری مهر

 

Save