به گزارش روابط عمومی انجمن فولاد آذربایجان؛ بیستم فروردین امسال با ابلاغ یک بخشنامه، اجرای مصوبه عوارض صادرات فولاد آغاز شد، بخشنامه ای که در همان گام نخست نشانگر آن بود که در بررسی و تصویب آن نظر کارشناسان و انجمنهای صنفی و تخصصی به هیچ وجه اخذ نشده است و بدین سبب تبعات جبران ناپذیری بلاخص برای بخش خصوصی در پی خواهد داشت، همین امر سبب شد تا فعالین زنجیره فولاد به این بخشنامه واکنش نشان داده و خواهان لغو این عوارض شوند، چرا که به باور متخصصین امر بخشنامه ذیل با تولید و توسعه این صنعت منافاتی داشته و سبب افول آن می گردد. 

 ابلاغ این بخشنامه جنجالی هنوز اول کار است و اعتراضات و نقد های کاربردی و فشارهای وارده وزارت صمت را وادار کرد تا تنها هشت روز بعد از ابلاغ عوارض صادارت، بخشنامه جدیدی را در ۲۸ فروردین منتشر کرده و تغییراتی در بخشنامه فوق اعمال کرده و «ورق های گالوانیزه و رنگی، انواع مفتول های فولادی و لوله و پروفیل» را از  لیست حذف کرد، جالب اینجاست که هشت روز دیگر یعنی ۵ اردیبهشت تغییراتی دیگری به بخشنامه فوق اعمال و ابلاغ گشت و عوارض صادرات محصولاتی چون « نبشی ، ناودانی و کلاف فولادی» از پرداخت عوارض بر صادرات معاف شدند، اما این نیز پایان کار نبود، و در ۷ اردیبهشت ماه عوارض نبشی و ناودانی و پروفیل و کلاف فولادی حذف شده و عوارض مابقی محصولات زنجیره فولاد نیز تعدیل یافت، به طوری که عوارض بر صادرات بیلت فولادی با کاهش ۶ درصدی از ۱۷ به ۱۱ درصد، عوارض صادرات آهن اسفنجی از ۱۱ درصد به ۸ درصد، عوارض شمش ۶ درصد و میلگرد ۳ درصد کاهش یافت.

 اما نقطه ای که در این بین قابل توجه است، تاثیرات ناشی از این بخشنامه در بازار است، بازاری که این روزا تنش در آن بیش از هر زمان دیگری موج می زند و سردرگم تر از همیشه پیش می رود، و بلاتکلیفی وزارت صمت سبب می شود تا بازار و صادر کننده نیز اسیر این کلاف سردرگم شده و حجم صادرات خود را در سایه بخشنامه های بی سر و ته کوچک تر کرده و هر روز منتظر بماند تا تکلیف بخشنامه های مشخص گردد و بعد از آن دل به دریا زده و محصول اش را بار زده و برای هر ماشین میلیون ها عوارض صادراتی پرداخت نمائید، عوارضی که اندیشه آن همچون قارچ یک شبِ زاده شده و یک آن ناپدید می شود، لیک ضرر و زیان واحدها تولیدی باقی می ماند و بخش خصوصی که هر روز با بی تدبیری نحیف تر شده و امید اش رنگ می بازد و بی خبر و نگران از فردا پیش می رود.

سه شنبه 04 اردیبهشت 1403


آب رفته، به جوی باز می گردد؛ مس سونگون، اولین شرکت استانی در استفاده از پساب در خطوط تولید | مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان از انعقاد قرارداد تامین آب پایدار از محل پساب فاضلاب شهرهای اهر و مرند به ارزش 38 هزار و 600 میلیارد ریال با شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی خبر داد.              کریدور سبز برای تسهیل تجارت ایجاد می‌شود | مدیرعامل منطقه آزاد ارس گفت: نکته مهمی که در طرح توسعه ظرفیت پایانه ترانزیت و صادرات منطقه آزاد ارس پیش‌بینی شده، کریدور سبزی است که هم‌اکنون در حال تعریف آن هستیم که منجر به اتصال پایانه مرزی جلفا به محدوده گمرکی در مرز جلفا و در جوار رود ارس خواهد شد.              ترکمانچای بیست و دومین شهرستان آذربایجان‌شرقی شد | معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی از تبدیل بخش ترکمانچای به شهرستان خبر داد.              آغاز احداث بیمارستان ۲۲۰ تخت‌خوابی شهر جدید سهند | طی جلسه‌ای با حضور مديركل برنامه، بودجه و كنترل پروژه سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسيسات دولتی و عمومی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید سهند، معاون درمان و معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برنامه‌ریزی و هماهنگی برای احداث بیمارستان ۲۲۰ تخت خوابی سهند انجام شد.              


تبریز اول | پایگاه اطلاع رسانی تبریز اول | صادرات فولاد اسیر کلاف سردرگم صمت


صادرات فولاد اسیر کلاف سردرگم صمت 01/02/08

به گزارش روابط عمومی انجمن فولاد آذربایجان؛ بیستم فروردین امسال با ابلاغ یک بخشنامه، اجرای مصوبه عوارض صادرات فولاد آغاز شد، بخشنامه ای که در همان گام نخست نشانگر آن بود که در بررسی و تصویب آن نظر کارشناسان و انجمنهای صنفی و تخصصی به هیچ وجه اخذ نشده است و بدین سبب تبعات جبران ناپذیری بلاخص برای بخش خصوصی در پی خواهد داشت، همین امر سبب شد تا فعالین زنجیره فولاد به این بخشنامه واکنش نشان داده و خواهان لغو این عوارض شوند، چرا که به باور متخصصین امر بخشنامه ذیل با تولید و توسعه این صنعت منافاتی داشته و سبب افول آن می گردد. 

 ابلاغ این بخشنامه جنجالی هنوز اول کار است و اعتراضات و نقد های کاربردی و فشارهای وارده وزارت صمت را وادار کرد تا تنها هشت روز بعد از ابلاغ عوارض صادارت، بخشنامه جدیدی را در ۲۸ فروردین منتشر کرده و تغییراتی در بخشنامه فوق اعمال کرده و «ورق های گالوانیزه و رنگی، انواع مفتول های فولادی و لوله و پروفیل» را از  لیست حذف کرد، جالب اینجاست که هشت روز دیگر یعنی ۵ اردیبهشت تغییراتی دیگری به بخشنامه فوق اعمال و ابلاغ گشت و عوارض صادرات محصولاتی چون « نبشی ، ناودانی و کلاف فولادی» از پرداخت عوارض بر صادرات معاف شدند، اما این نیز پایان کار نبود، و در ۷ اردیبهشت ماه عوارض نبشی و ناودانی و پروفیل و کلاف فولادی حذف شده و عوارض مابقی محصولات زنجیره فولاد نیز تعدیل یافت، به طوری که عوارض بر صادرات بیلت فولادی با کاهش ۶ درصدی از ۱۷ به ۱۱ درصد، عوارض صادرات آهن اسفنجی از ۱۱ درصد به ۸ درصد، عوارض شمش ۶ درصد و میلگرد ۳ درصد کاهش یافت.

 اما نقطه ای که در این بین قابل توجه است، تاثیرات ناشی از این بخشنامه در بازار است، بازاری که این روزا تنش در آن بیش از هر زمان دیگری موج می زند و سردرگم تر از همیشه پیش می رود، و بلاتکلیفی وزارت صمت سبب می شود تا بازار و صادر کننده نیز اسیر این کلاف سردرگم شده و حجم صادرات خود را در سایه بخشنامه های بی سر و ته کوچک تر کرده و هر روز منتظر بماند تا تکلیف بخشنامه های مشخص گردد و بعد از آن دل به دریا زده و محصول اش را بار زده و برای هر ماشین میلیون ها عوارض صادراتی پرداخت نمائید، عوارضی که اندیشه آن همچون قارچ یک شبِ زاده شده و یک آن ناپدید می شود، لیک ضرر و زیان واحدها تولیدی باقی می ماند و بخش خصوصی که هر روز با بی تدبیری نحیف تر شده و امید اش رنگ می بازد و بی خبر و نگران از فردا پیش می رود.



اخبار مرتبط

خبرگزاری تبریز اول

آخرین خبر ها


خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری مهر

 

Save