صابر پرنیان در گفت‌وگو با خبرنگاران با تشریح آخرین وضعیت و سیمای خودروسازی، مجموعه‌سازی و قطعه‌سازی در استان اظهار کرد: خودروسازی یک صنعت پیچیده است و با رشد آن شاهد رونق بیشتر صنایع پایین‌دستی از جمله ۶۰ رشته بزرگ و کوچک صنعتی مانند فولاد، پتروشیمی، لاستیک، آلومینیوم، شیشه، نساجی، رنگ و پوشش‌های مواد شیمیائی و غیره خواهیم بود.

وی ادامه داد: حدود ۱۹ درصد سرمایه‌گذاری کشور مربوط به این صنعت است.

وی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی به عنوان قطب خودروهای تجاری و سنگین کشور محسوب می‌شود، گفت: در حال حاضر ۲ واحد خودروسازی سواری با ظرفیت سیصد و سی هزار دستگاه خودروی سواری با میزان اشتغال دو هزار و ۴۰۰ نفر همچنین ۸ واحد تولید خودروهای تجاری و سنگین از جمله اتوبوس و مینی‌بوس و کامیون و کامیونت با ظرفیت حدود یکصد و پنجاه هزار دستگاه با میزان اشتغال یک‌هزار و ۴۰۰ نفر در استان فعالیت دارند.

فعالیت حداقل ۱۷۰ واحد صنعتی قطعه‌سازی با میزان اشتغال ۵۰۰۰ نفر به‌طور مستقیم و ۱۰ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم در استان از جمله ظرفیت‌های صنعتی است که پرنیان در سخنان خود به آن اشاره نمود.

رئیس سازمان صمت استان عمده مشکلات شایع قطعه‌سازان استان را مربوط به مطالبات این قشر از واحدهای بزرگ کشور عنوان نمود و تصریح کرد: عدم پرداخت به موقع این مطالبات در طولانی مدت موجب بروز مشکلات عدیده مالی، کمبود سرمایه در گردش، مشکل تهیه مواد اولیه و در نهایت جلوگیری از توسعه فعالیت این‌گونه واحدها را در پی دارد.

وی به روز نبودن ماشین‌آلات و تجهیزات واحدهای قطعه‌سازی را از دیگر مشکلات عمده قطعه‌سازان استان دانست که موجب بالا رفتن قیمت تمام شده محصول نیز می‌شود.

پرنیان در پایان به تشریح برنامه‌های سازمان صمت در خصوص صنعت خودرو و قطعه‌سازی استان پرداخت و تصریح کرد: پیگیری تکمیل زنجیره خودرو و مجموعه‌سازی در استان جزو اولویت‌های سازمان بوده و پیگیری قطب سوم خودرو در استان و تولید خودرو با پلتفرم مشترک از دیگر برنامه‌های زیرساختی کلان استان محسوب می شود.

همچنین پیگیری مطالبات قطعه‌سازان از شرکت‌های بزرگ خودروساز کشور و الزام واحدهای بزرگ طرف قرارداد به پرداخت مطالبات طی بازه زمانی مشخص، تامین نقدینگی و ارائه تسهیلات ویژه مالی جهت بازسازی خطوط تولید به‌ویژه از طریق شیوه‌های نوین تامین مالی از جمله تامین مالی زنجیره‌ای در قطعه‌سازی استان نیز جزو برنامه‌های پیش روی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است که صابر پرنیان از آنها یاد کرد.

پنجشنبه 09 فروردین 1403


امضای تفاهم‌نامه همکاری صنعتی اتاق تبریز با دانشگاه‌های استان | تفاهم‌نامه همکاری صنعتی دانشجویان دانشگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز به‌همت کمیسیون صنایع و انرژی اتاق تبریز و با حضور رئیس اتاق تبریز و روسای دانشگاه‌های سراسر استان، منعقد شد.              انعقاد تفاهم­نامه همکاری آموزشی بین اتاق تبریز و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی | تفاهم‌نامه همکاری آموزشی بین اتاق بازرگانی تبریز و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی در راستای بهره‌گیری از توانایی‌های علمی، آموزشی، تحقیقاتی و افزایش دانش فنی و توسعه منابع انسانی متخصص و افزایش بهره‌وری نیروهای فعال در حوزه‌های مختلف صنعت به امضا رسید.              چند نرخی بودن ارز، منشاء فساد است | نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تبریز از چند نرخی بودن ارز انتقاد کرد و آن را سرمنشاء فساد عنوان کرد.              محصولات تراکتورسازی تبریز به ۲۴ کشور جهان صادر می‌شود | معاون تولید شرکت تراکتورسازی ایران گفت: محصولات و تولیدات متنوع این شرکت به بیش از ۲۴ کشور جهان در قاره های مختلف صادر می‌شود.              


تبریز اول | پایگاه اطلاع رسانی تبریز اول | 19 درصد سرمایه گذاری کشور در صنعت خودروسازی است/ تولید سالانه 480 هزار دستگاه خودرو در آذربایجان


19 درصد سرمایه گذاری کشور در صنعت خودروسازی است/ تولید سالانه 480 هزار دستگاه خودرو در آذربایجان 1401/2/7

صابر پرنیان در گفت‌وگو با خبرنگاران با تشریح آخرین وضعیت و سیمای خودروسازی، مجموعه‌سازی و قطعه‌سازی در استان اظهار کرد: خودروسازی یک صنعت پیچیده است و با رشد آن شاهد رونق بیشتر صنایع پایین‌دستی از جمله ۶۰ رشته بزرگ و کوچک صنعتی مانند فولاد، پتروشیمی، لاستیک، آلومینیوم، شیشه، نساجی، رنگ و پوشش‌های مواد شیمیائی و غیره خواهیم بود.

وی ادامه داد: حدود ۱۹ درصد سرمایه‌گذاری کشور مربوط به این صنعت است.

وی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی به عنوان قطب خودروهای تجاری و سنگین کشور محسوب می‌شود، گفت: در حال حاضر ۲ واحد خودروسازی سواری با ظرفیت سیصد و سی هزار دستگاه خودروی سواری با میزان اشتغال دو هزار و ۴۰۰ نفر همچنین ۸ واحد تولید خودروهای تجاری و سنگین از جمله اتوبوس و مینی‌بوس و کامیون و کامیونت با ظرفیت حدود یکصد و پنجاه هزار دستگاه با میزان اشتغال یک‌هزار و ۴۰۰ نفر در استان فعالیت دارند.

فعالیت حداقل ۱۷۰ واحد صنعتی قطعه‌سازی با میزان اشتغال ۵۰۰۰ نفر به‌طور مستقیم و ۱۰ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم در استان از جمله ظرفیت‌های صنعتی است که پرنیان در سخنان خود به آن اشاره نمود.

رئیس سازمان صمت استان عمده مشکلات شایع قطعه‌سازان استان را مربوط به مطالبات این قشر از واحدهای بزرگ کشور عنوان نمود و تصریح کرد: عدم پرداخت به موقع این مطالبات در طولانی مدت موجب بروز مشکلات عدیده مالی، کمبود سرمایه در گردش، مشکل تهیه مواد اولیه و در نهایت جلوگیری از توسعه فعالیت این‌گونه واحدها را در پی دارد.

وی به روز نبودن ماشین‌آلات و تجهیزات واحدهای قطعه‌سازی را از دیگر مشکلات عمده قطعه‌سازان استان دانست که موجب بالا رفتن قیمت تمام شده محصول نیز می‌شود.

پرنیان در پایان به تشریح برنامه‌های سازمان صمت در خصوص صنعت خودرو و قطعه‌سازی استان پرداخت و تصریح کرد: پیگیری تکمیل زنجیره خودرو و مجموعه‌سازی در استان جزو اولویت‌های سازمان بوده و پیگیری قطب سوم خودرو در استان و تولید خودرو با پلتفرم مشترک از دیگر برنامه‌های زیرساختی کلان استان محسوب می شود.

همچنین پیگیری مطالبات قطعه‌سازان از شرکت‌های بزرگ خودروساز کشور و الزام واحدهای بزرگ طرف قرارداد به پرداخت مطالبات طی بازه زمانی مشخص، تامین نقدینگی و ارائه تسهیلات ویژه مالی جهت بازسازی خطوط تولید به‌ویژه از طریق شیوه‌های نوین تامین مالی از جمله تامین مالی زنجیره‌ای در قطعه‌سازی استان نیز جزو برنامه‌های پیش روی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است که صابر پرنیان از آنها یاد کرد.



اخبار مرتبط

خبرگزاری تبریز اول

آخرین خبر ها


خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری مهر

 

Save