سایت خبری تبریز اول |

وحید خوش زرع//

بررسی عملکرد دولت های اخیر بویژه پس از دفاع مقدس نشان می دهد که بر خلاف استانهایی مانند اصفهان و کرمان جز در چند مورد مانند پتروشیمی،مس سونگون و فولاد میانه ، سرمایه گذاری بزرگی از سوی دولت در بخش صنعت خطه آذربایجان شرقی انجام نگرفته است که دلیل این امر از نظر کارشناسان عدم حضور وزرای ترک زبان پی گیر و پرقدرت در بدنه هیات دولت است. پیگیری هایی که در دو سال گذشته و با حضور رضا رحمانی در راس وزارت صمت شاهد آن بودیم.

اکنون بعد از حدود 8 ماه از آخرین روزهای وزارت رحمانی شاهد معطل ماندن پروژه هایی در سطح استان آذربایجان شرقی هستیم که هر یک به تنهایی می تواند موتور محرکه ای بر رونق گردش چرخ های صنعت در این منطقه باشد ضمن اینکه نباید از فرصت اشتغالزایی این طرح ها نیز غافل ماند.

تولید موتور و گیربکس در ایدم و چرخشگر

تقریبا ده روز مانده به برکناری رحمانی وی به همراه مدیرعامل ایران خودرو با حضور در تبریز از خط تولید موتورهای ملی سمند در شرکت ایدم و پروژه تولید گیربکس سمند در شرکت چرخشگر رونمایی کرده و مقرر شد که موتور و گیربکس های مورد نیاز سایت ایران خودرو تبریز فقط از شرکت ایدم و چرخشگر خریداری شود.

این توافق علاوه بر رونق شرکت های فوق به رونق شرکت های قطعه ساز منطقه نیز کمک به سزایی داشت، البته مزیت بزرگ این طرح گام بزرگ برای تبدیل تبریز به عنوان قطب سوم خودروسازی کشور بود.

 سالهاست شهرهای مختلفی بر سر این موضوع رقابت می‌کنند، رقابتی که با ورود رحمانی به ساختمان سمیه رنگ باخت و رقبا حساب کار دستشان آمد که باید با واقعیت جدیدی با نام قطب سوم خودروسازی در تبریز کنار بیایند. البته این حقیقت با اتکا به پیشینه درخشان صنعت خودرو در تبریز پربیراه نیست و قطب سوم خودروسازی حق تبریز است. اما اکنون با برکناری رحمانی این توافق نامه هم گویا رنگ باخته و هنوز خبری از اجرایی شدن آن نیست.

تکمیل زنجیره تولید مس

آغاز سرمایه گذاری ۱۴ هزار میلیارد تومانی در ۱۷ طرح توسعه مس در آذربایجان شرقی، احداث فاز سوم تغلیظ مس در سونگون، احداث کارخانه تولید کاتد و احداث شهرک صنعتی تخصصی پایین دستی مس در ورزقان از جمله اقداماتی بود که رحمانی و تیم اجرایی وی در وزارتخانه با علم به اهمیت توسعه معادن به عنوان راهکار توسعه کشور انجام می دادند که بر اساس خبرهای رسیده متاسفانه بسیاری از این پروژه ها یا متوقف شده و یا به کندی پیش می رود.

تکمیل طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب

این طرح نزدیک به ۲۰ سال در پیچ و خم احداث و توقف طی مسیر کرده است، اما سال گذشته با ورود مستقیم ایمیدرو و تامین مالی پروژه عملا وارد فاز عملیاتی شد تا قرارگاه خاتم اجرا و تحویل دهد. در حالی که رحمانی هوشمندانه تامین مالی این پروژه را به ایمیدرو سپرد تا خللی در خصوص تامین مالی این پروژه پیش نیاید اما اکنون دوباره مانند طی سالهای اخیر شاهد رکود این پروژه هستیم.

راه اندازی کامل شهر صنعتی تبریز- بعثت

شهرک صنعتی بعثت در دوران نمایندگی رحمانی و با پیگیری وی به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه کلنگ زنی شد ولی با کناره گیری اش از نمایندگی هر روز کوچکتر شد تا اینکه وی دوباره به عنوان وزیر صنعت در سفرش به تبریز این شهرک را بار دیگر با عنوان شهر صنعتی تبریز به تصویب رساند. رحمانی همواره دوست داشت این شهر صنعتی ۱۱ هزار هکتاری به عنوان هاب صادراتی منطقه فعالیت کند ولی با وجود اینکه سال گذشته جانی دوباره برای این پروژه آمده بود و اقدامات زیرساختی خوبی انجام شد اما امسال تقریبا پیشرفت این پروژه نزدیک به صفر بوده است.
واحد ذوب فولاد آذربایجان

شرکت فولاد آذربایجان که پس از گذشت سالها نتوانسته بود سهم خود را به مانند فولاد مبارکه و فولاد خوزستان از طرح های توسعه ای بگیرد سال ۹۷ و در سالی که رحمانی ردای وزارت بر تن کرد پروژه راکد مانده واحد ذوب خود را آغاز کرد، مجوز توسعه واحد احیای خود را گرفت و تا آغاز سال‌جاری نزدیک ۷۰ درصد پیشرفت کرد.

لیکن پس از رفتن رحمانی قصه رکود پروژه های صنعتی بر فولاد آذربایجان نیز تکرار شد و اکنون نیز آن پروژه مهم، ارزش آفرین و اشتغالزا برای منطقه همان ۷۰ درصد پیشرفت را دارد.

پیگیری های مستمر و گشوده شدن پای تبریزی ها به وزارت صمت که قدرت چانه زنی کارآفرینان آذربایجان را افزایش داده بود نیز از جمله مواردی بود که این قدرت چانه زنی هم به تقلیل می گراید.

در نهایت باید این نکته را جدی گرفت که آذربایجان شایسته توجه و توسعه است و پتانسیل های بالایی در این استان نهفته است اما زمانی که فردی برای دفاع از این داشته ها نباشد پایان قصه همین می شود. به قول حضرت حافظ:
شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

Avatar خانه سیاسی اقتصادی فرهنگی ورزشی گردشگری با نمایندگان مجلس شهر و شورا عکس


در گفتگو با مدیرعامل کلرپارس از گروه دارویی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی ( شستا ) مطرح شد// دستیابی به رشد ۲۲۷۳ درصدی سود خالص طی یک دوره کوتاه مدت | ابوالفضل باباپور، مدیرعامل شرکت کلرپارس در تشریح عملکرد این شرکت که در تامین مواد شیمیایی گند زدا و ضدع              تولیدکنندگان برای شرکت در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی حمایت می‌شوند | معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی گفت: این شرکت برای حضور واحدهای تولیدی استان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی یارانه حمایتی حداقل ۵۰ درصدی پرداخت می‌کند.              سامانه بارشی از روز چهارشنبه وارد آذربایجان‌شرقی می‌شود | رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از اوایل چهارشنبه سامانه جدید بارشی وارد استان می‌شود.              بورس، هفته نخست مردادماه را چگونه سپری می‌کند؟ | یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه انتظار داریم کلیت بازار سرمایه در هفته پیش رو با روندی طبیعی و بدون هیجان به مسیر خود ادامه دهد، گفت: امیدواریم در مردادماه شرایط اقتصادی به آرامش برسد و چشم‌انداز بازارها تا حدودی روشن شود و شاهد تاثیر مثبت آن بر معاملات بازار باشیم.              



tabriz aval logo
پایگاه اطلاع رسانی تبریز اول


ایران ، تبریز

شنبه 09 مرداد 1300


Some text..

Some other text..



داغ ترین ها







یادداشت ها







سلام!

به سایت تبریز اول خوش آمدید.


تبریز اول | پایگاه اطلاع رسانی تبریز اول | آذربایجان بی دفاع در دولت// مگا پروژه هایی که با رفتن رحمانی راکد ماند

آذربایجان بی دفاع در دولت// مگا پروژه هایی که با رفتن رحمانی راکد ماند 99/10/11

وحید خوش زرع//

بررسی عملکرد دولت های اخیر بویژه پس از دفاع مقدس نشان می دهد که بر خلاف استانهایی مانند اصفهان و کرمان جز در چند مورد مانند پتروشیمی،مس سونگون و فولاد میانه ، سرمایه گذاری بزرگی از سوی دولت در بخش صنعت خطه آذربایجان شرقی انجام نگرفته است که دلیل این امر از نظر کارشناسان عدم حضور وزرای ترک زبان پی گیر و پرقدرت در بدنه هیات دولت است. پیگیری هایی که در دو سال گذشته و با حضور رضا رحمانی در راس وزارت صمت شاهد آن بودیم.

اکنون بعد از حدود 8 ماه از آخرین روزهای وزارت رحمانی شاهد معطل ماندن پروژه هایی در سطح استان آذربایجان شرقی هستیم که هر یک به تنهایی می تواند موتور محرکه ای بر رونق گردش چرخ های صنعت در این منطقه باشد ضمن اینکه نباید از فرصت اشتغالزایی این طرح ها نیز غافل ماند.

تولید موتور و گیربکس در ایدم و چرخشگر

تقریبا ده روز مانده به برکناری رحمانی وی به همراه مدیرعامل ایران خودرو با حضور در تبریز از خط تولید موتورهای ملی سمند در شرکت ایدم و پروژه تولید گیربکس سمند در شرکت چرخشگر رونمایی کرده و مقرر شد که موتور و گیربکس های مورد نیاز سایت ایران خودرو تبریز فقط از شرکت ایدم و چرخشگر خریداری شود.

این توافق علاوه بر رونق شرکت های فوق به رونق شرکت های قطعه ساز منطقه نیز کمک به سزایی داشت، البته مزیت بزرگ این طرح گام بزرگ برای تبدیل تبریز به عنوان قطب سوم خودروسازی کشور بود.

 سالهاست شهرهای مختلفی بر سر این موضوع رقابت می‌کنند، رقابتی که با ورود رحمانی به ساختمان سمیه رنگ باخت و رقبا حساب کار دستشان آمد که باید با واقعیت جدیدی با نام قطب سوم خودروسازی در تبریز کنار بیایند. البته این حقیقت با اتکا به پیشینه درخشان صنعت خودرو در تبریز پربیراه نیست و قطب سوم خودروسازی حق تبریز است. اما اکنون با برکناری رحمانی این توافق نامه هم گویا رنگ باخته و هنوز خبری از اجرایی شدن آن نیست.

تکمیل زنجیره تولید مس

آغاز سرمایه گذاری ۱۴ هزار میلیارد تومانی در ۱۷ طرح توسعه مس در آذربایجان شرقی، احداث فاز سوم تغلیظ مس در سونگون، احداث کارخانه تولید کاتد و احداث شهرک صنعتی تخصصی پایین دستی مس در ورزقان از جمله اقداماتی بود که رحمانی و تیم اجرایی وی در وزارتخانه با علم به اهمیت توسعه معادن به عنوان راهکار توسعه کشور انجام می دادند که بر اساس خبرهای رسیده متاسفانه بسیاری از این پروژه ها یا متوقف شده و یا به کندی پیش می رود.

تکمیل طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب

این طرح نزدیک به ۲۰ سال در پیچ و خم احداث و توقف طی مسیر کرده است، اما سال گذشته با ورود مستقیم ایمیدرو و تامین مالی پروژه عملا وارد فاز عملیاتی شد تا قرارگاه خاتم اجرا و تحویل دهد. در حالی که رحمانی هوشمندانه تامین مالی این پروژه را به ایمیدرو سپرد تا خللی در خصوص تامین مالی این پروژه پیش نیاید اما اکنون دوباره مانند طی سالهای اخیر شاهد رکود این پروژه هستیم.

راه اندازی کامل شهر صنعتی تبریز- بعثت

شهرک صنعتی بعثت در دوران نمایندگی رحمانی و با پیگیری وی به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه کلنگ زنی شد ولی با کناره گیری اش از نمایندگی هر روز کوچکتر شد تا اینکه وی دوباره به عنوان وزیر صنعت در سفرش به تبریز این شهرک را بار دیگر با عنوان شهر صنعتی تبریز به تصویب رساند. رحمانی همواره دوست داشت این شهر صنعتی ۱۱ هزار هکتاری به عنوان هاب صادراتی منطقه فعالیت کند ولی با وجود اینکه سال گذشته جانی دوباره برای این پروژه آمده بود و اقدامات زیرساختی خوبی انجام شد اما امسال تقریبا پیشرفت این پروژه نزدیک به صفر بوده است.
واحد ذوب فولاد آذربایجان

شرکت فولاد آذربایجان که پس از گذشت سالها نتوانسته بود سهم خود را به مانند فولاد مبارکه و فولاد خوزستان از طرح های توسعه ای بگیرد سال ۹۷ و در سالی که رحمانی ردای وزارت بر تن کرد پروژه راکد مانده واحد ذوب خود را آغاز کرد، مجوز توسعه واحد احیای خود را گرفت و تا آغاز سال‌جاری نزدیک ۷۰ درصد پیشرفت کرد.

لیکن پس از رفتن رحمانی قصه رکود پروژه های صنعتی بر فولاد آذربایجان نیز تکرار شد و اکنون نیز آن پروژه مهم، ارزش آفرین و اشتغالزا برای منطقه همان ۷۰ درصد پیشرفت را دارد.

پیگیری های مستمر و گشوده شدن پای تبریزی ها به وزارت صمت که قدرت چانه زنی کارآفرینان آذربایجان را افزایش داده بود نیز از جمله مواردی بود که این قدرت چانه زنی هم به تقلیل می گراید.

در نهایت باید این نکته را جدی گرفت که آذربایجان شایسته توجه و توسعه است و پتانسیل های بالایی در این استان نهفته است اما زمانی که فردی برای دفاع از این داشته ها نباشد پایان قصه همین می شود. به قول حضرت حافظ:
شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد


برنامه های ویژه

Forest

مصاحبه با دکتر محمدی

جمعه ۱۳:۰۰


مشاوره حقوقی رایگان

Forest

مهدی رنجبر آذربایجان

وکیل پایه یک دادگستری


نظرسنجی

Avatar
آیا با روند فعالیت تبریز اول موافق هستید؟

×

نظرسنجی

از اینکه در نظرسنجی سایت تبریز اول شرکت نمودید متشکریم.

مدیریت تبریز اول

×

مشاوره حقوقی

سوالات حقوقی خود را از طریق فرم زیر ثبت و منتظر جواب باشید.

واحد حقوقی تبریز اول

×

سایت خبری تحلیلی تبریز اول

×

سایت خبری تحلیلی تبریز اول

×

سایت خبری تحلیلی تبریز اول

کتابخانه دیجیتال