نریمان: خط آهن چشم ثریا ارس را به مگاپورت بزرگ لجستیکی تبدیل می کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: با پیگیری های سازمان منطقه آزاد ارس در خصوص احداث راه آهن چشم ثریا، دو طرف ایران و ترکیه جهت تهیه گزارش نهایی از نقطه اتصال راه آهن ایران- ترکیه بازدید می کنند.

به گزارش تبریز اول از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ارس، محسن نریمان با اعلام این خبر گفت: در هفتاد و دومین جلسه کارگروه ارزیابی و تصویب طرح های توجیهی وزارت راه و شهرسازی موضوع انتقال راه‌آهن ایران – ترکیه از مسیر چشمه ثریا مورد بررسی قرار گرفت و بنا شد طرح از دو نقطه اتصال چشمه ثریا و دلیل اجو مورد بررسی دقیق‌تر قرار گیرد تا پس از بازدید دو طرف ایران و ترکیه گزارش نهایی به این کارگروه ارسال شود. 

نریمان افزود: طرح مطالعاتی احداث راه آهن جلفا چشم ثریا برای راه اندازی دو خط ترانزیت ریلی انجام می شود و در مرحله نخست یک خط با توان ترانزیت ۶ تا ۱۰ میلیون تن بار را داشته و ترکیه نیز خط آهن خود را از قارص به دیل اوجی که نقطه مقابل چشمه ثریا است گسترش می دهد و به محض اتمام احداث ۱۴۷ کیلومتری این مسیر، اتصال راه آهن ایران به اروپا از این مسیر، محقق خواهد شد که با احداث این خط آهن، منطقه آزاد ارس به یک مگاپورت و هاب بزرگ لجستیکی در منطقه تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه طول این مسیر ریلی 208 کیلومتر می باشد  خاطرنشان کرد: بر اساس تفاهم نامه منعقده فی مابین سازمان منطقه آزاد ارس و ماکو، شرکت راه آهن و وزارت راه و شهرسازی در خصوص احداث راه آهن جلفا چشم ثریا انجام کلیه عملیات طراحی، مطالعات مسیر، طرح و تأسیسات جانبی، ساختمان ایستگاه‌ها، خطوط فرعی و ایستگاه‌های تشکیلاتی موردنیاز تا مرحله اول(فاز یک) در مناطق آزاد ارس و ماکو، علائم و ارتباطات و مطالعات اقتصادی و ارائه پیشنهاد مدل مشارکت و سرمایه‌گذاری با اولویت BOT با نظر و تائید شرکت راه‌آهن ج.ا.ایران بر عهده سازمان منطقه آزاد ماکو می باشد.

گفتنی است منطقه آزاد ارس با بيش از 50 هزار هكتار وسعت در حاشيه رودخانه مرزي ارس در 130 كيلومتري شمال غرب تبريز با جمهوري هاي آذربايجان و ارمنستان و جمهوري خودمختار نخجوان هم مرز است با احداث خط راه آهن از منطقه آزاد ارس تا خاك تركيه، مي تواند منطقه شمال غرب را به گذرگان اصلي ترانزيت ريلي اروپا و منطقه قفقاز تبديل كند؛ خط آهن جلفا - تبريز نيز با 102 سال قدمت ريال قديمي ترين خط آهن ايران محسوب مي شود كه برقي و در زمان حاضر فعال است.

شنبه 01 اردیبهشت 1403


انتخابات هیات بدنسازی آذربایجان شرقی دوباره برگزار می‌شود | مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی گفت: با توجه به اعلام رای جلسه حکمیت امور مشترک فدراسیون های ورزشی وزارت ورزش و جوانان، انتخابات هیات بدنسازی و پرورش اندام استان دوباره برگزار خواهد شد.              مرحله نخست طرح جهاد آبرسانی به روستاها در آذربایجان شرقی ۹۰ درصد پیشرفت دارد | مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با بیان اینکه در طرح جهاد آب رسانی به روستاها، این استان به الگویی برای دیگر استان‌های کشور تبدیل شده است، گفت: در حال حاضر مرحله نخست طرح جهاد آبرسانی به روستاهای دارای تنش آبی از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.              با حضور شهردار تبریز صورت گرفت: آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌های کشور | نشست ادواری مجمع شهرداران کلان‌شهرها امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ماه با حضور یعقوب هوشیار، شهردار تبریز و شهرداران کلان‌شهرهای کشور و مراکز استان‌ها در مشهد در حال برگزاری است.              پیشرفت ۵۵ درصدی سنگفرش محور تاریخی «حیدر تکیه سی» | شهردار منطقه ۱۰ تبریز از پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصدی عملیات اجرای سنگفرش محور تاریخی «حیدر تکیه سی» خبر داد.              


تبریز اول | پایگاه اطلاع رسانی تبریز اول | در راستای احداث خط آهن چشم ثریا وبا پیگیری های سازمان منطقه آزاد ارس؛ نقطه اتصال راه آهن ایران- ترکیه توسط مقامات دو کشور بازدید و بررسی می شود


در راستای احداث خط آهن چشم ثریا وبا پیگیری های سازمان منطقه آزاد ارس؛ نقطه اتصال راه آهن ایران- ترکیه توسط مقامات دو کشور بازدید و بررسی می شود 1399/04/24

نریمان: خط آهن چشم ثریا ارس را به مگاپورت بزرگ لجستیکی تبدیل می کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: با پیگیری های سازمان منطقه آزاد ارس در خصوص احداث راه آهن چشم ثریا، دو طرف ایران و ترکیه جهت تهیه گزارش نهایی از نقطه اتصال راه آهن ایران- ترکیه بازدید می کنند.

به گزارش تبریز اول از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ارس، محسن نریمان با اعلام این خبر گفت: در هفتاد و دومین جلسه کارگروه ارزیابی و تصویب طرح های توجیهی وزارت راه و شهرسازی موضوع انتقال راه‌آهن ایران – ترکیه از مسیر چشمه ثریا مورد بررسی قرار گرفت و بنا شد طرح از دو نقطه اتصال چشمه ثریا و دلیل اجو مورد بررسی دقیق‌تر قرار گیرد تا پس از بازدید دو طرف ایران و ترکیه گزارش نهایی به این کارگروه ارسال شود. 

نریمان افزود: طرح مطالعاتی احداث راه آهن جلفا چشم ثریا برای راه اندازی دو خط ترانزیت ریلی انجام می شود و در مرحله نخست یک خط با توان ترانزیت ۶ تا ۱۰ میلیون تن بار را داشته و ترکیه نیز خط آهن خود را از قارص به دیل اوجی که نقطه مقابل چشمه ثریا است گسترش می دهد و به محض اتمام احداث ۱۴۷ کیلومتری این مسیر، اتصال راه آهن ایران به اروپا از این مسیر، محقق خواهد شد که با احداث این خط آهن، منطقه آزاد ارس به یک مگاپورت و هاب بزرگ لجستیکی در منطقه تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه طول این مسیر ریلی 208 کیلومتر می باشد  خاطرنشان کرد: بر اساس تفاهم نامه منعقده فی مابین سازمان منطقه آزاد ارس و ماکو، شرکت راه آهن و وزارت راه و شهرسازی در خصوص احداث راه آهن جلفا چشم ثریا انجام کلیه عملیات طراحی، مطالعات مسیر، طرح و تأسیسات جانبی، ساختمان ایستگاه‌ها، خطوط فرعی و ایستگاه‌های تشکیلاتی موردنیاز تا مرحله اول(فاز یک) در مناطق آزاد ارس و ماکو، علائم و ارتباطات و مطالعات اقتصادی و ارائه پیشنهاد مدل مشارکت و سرمایه‌گذاری با اولویت BOT با نظر و تائید شرکت راه‌آهن ج.ا.ایران بر عهده سازمان منطقه آزاد ماکو می باشد.

گفتنی است منطقه آزاد ارس با بيش از 50 هزار هكتار وسعت در حاشيه رودخانه مرزي ارس در 130 كيلومتري شمال غرب تبريز با جمهوري هاي آذربايجان و ارمنستان و جمهوري خودمختار نخجوان هم مرز است با احداث خط راه آهن از منطقه آزاد ارس تا خاك تركيه، مي تواند منطقه شمال غرب را به گذرگان اصلي ترانزيت ريلي اروپا و منطقه قفقاز تبديل كند؛ خط آهن جلفا - تبريز نيز با 102 سال قدمت ريال قديمي ترين خط آهن ايران محسوب مي شود كه برقي و در زمان حاضر فعال است.



اخبار مرتبط

خبرگزاری تبریز اول

آخرین خبر ها


خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری مهر

 

Save